Heb je de themalijn onderwijs op maat op 8 november tijdens Dé Onderwijsdagen gemist? Of ben je op zoek naar meer informatie over onderwijsinnovatie met ICT? In dit blog zet ik de belangrijkste ontwikkelingen, sessies en publicaties op een rij.
SURF Onderwijsaward 2016

Surf Onderwijs Award, Onderwijsdagen. FOTO DE BEELDREDAKTIE / MARCO DE SWART
Onderwijsinnovatie met ICT lukt alleen dankzij de inzet van mensen. Om de inspanningen van deze change makers te erkennen heeft SURF tijdens Dé Onderwijsdagen de winnaars van de SURF Onderwijsaward bekend gemaakt: docente Farshida Zafar van de Erasmus Universiteit Rotterdam, ICT- en onderwijsprofessional Jan Haarhuis van de Universiteit Utrecht en Anka Mulder, CvB-lid van de TU Delft.
Trendrapport 2016
Hoe maken technologische trends onderwijs op maat mogelijk? Dat is de vraag waar 44 Nederlandse experts op het gebied van onderwijs en ICT het trendrapport over schreven. Met artikelen over 13 technologische trends die bijdragen aan didactische verrijking, het organiseren van flexibiliteit en adaptief leren. Dit trendrapport is tijdens het Trending Dinner op 7 november besproken. Hierbij stond de vraag hoe beïnvloeden onderwijs en techniek elkaar? centraal.
Whitepaper onderwijs op maat anno 2016
Veel instellingen hebben de ambitie hun onderwijs meer op maat aan te bieden: ze willen het onderwijs beter afstemmen op de wensen en voorkeuren van de student. In de whitepaper Onderwijs op maat anno 2016 onderscheiden we hoe studenten leren en wat ze leren. Tijdens Dé Onderwijsdagen gaf Christien Bok ook een sessie over dit onderwerp.
Tijd vinden voor innovatie
Om onderwijs op maat aan te bieden is het belangrijk dat we blijven innoveren. De vraag is: waar halen we de tijd vandaan om dat te doen? Volgens de bekende Britse auteur Tony Crabbe is dit niet de juiste vraag. Aandacht is belangrijk om te innoveren, niet tijd. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en theorieën legde hij uit welke strategie jij het best kunt gebruiken in een wereld waarin gevochten wordt om jouw tijd en aandacht. De congresdag werd afgesloten door stand-up filosoof Laura van Dolron.
Sessies themalijn onderwijs op maat
- Onderwijs op maat anno 2016, door Christien Bok (SURFnet) en Hester Jelgerhuis (SURFnet)
- Ontmoet de stapelaar, door Jeroen Wienen (ISO), Jasper Schöbel (JOB) en Jarmo Berkhout (LSVb)
- Onderwijs op maat? Dat kan bij ons niet!, door Frans Schouwenburg (Kennisnet)
- “Heb je genoeg geleerd vandaag?” – de kwaliteitscyclus, door Herman Post (ROC Leiden)
- Onderwijs (her)ontwerpen met Design Thinking, door Timo Wesenaar (Fontys)
Andere publicaties over onderwijs op maat
- Voorbeelden van onderwijs op maat in de praktijk
- Publicaties van ‘7 Things You Should Know About’
- Rapport ‘Flexibele onderwijslogistiek voor flexibel onderwijs, oriëntatie en inventarisatie’
Save the date!
Op 2 december vindt de roadshow onderwijsinnovatie en ICT plaats bij Windesheim. Tijdens de roadshow wisselt Windesheim ervaringen uit: hoe krijgt de onderwijsvisie vorm in het nieuwe onderwijsconcept van Windesheim? Blended learning speelt hierin een belangrijke rol.
Meer informatie
- Lees het blog over de themalijn learning analytics
- Lees het blog over de themalijn nieuwe technologieën
- Lees het blog over de themalijn blended en online onderwijs
- Lees het blog over de themalijn digitaal toetsen
- Lees het blog over de themalijn digitaal leermateriaal
Als je nog vragen hebt, kijk dan op de projectpagina Onderwijsinnovatie met ICT of neem contact op met mij via hester.jelgerhuis@surfnet.nl.
Laat een bericht achterLeave a Reply